AI prohlížeče ignorují paywally
Nová generace internetových prohlížečů s umělou inteligencí dokáže bez problémů obejít platební bariéry mediálních serverů. Týká se to například prohlížeče Atlas od OpenAI nebo Comet od Perplexity. Pro vydavatele, kteří se už několik let snaží najít udržitelný byznys model, jde o další těžkou ránu.
Jak to funguje
Nedávná analýza institutu Columbia Journalism Review ukázala, že oba zmíněné prohlížeče dokázaly získat kompletní text placeného článku z MIT Technology Review. Když vědci zadali stejný příkaz do běžných rozhraní ChatGPT nebo Perplexity, obě odpověděly, že k článku nemají přístup, protože magazín zablokoval jejich roboty.
AI prohlížeče se dokážou maskovat jako běžní uživatelé. Zatímco automatizované roboty a scrapery se při návštěvě webu identifikují pomocí digitálního ID. AI prohlížeče, jako je Comet, vypadají v systémových záznamech jako normální Chrome prohlížeč. Jejich blokování by proto mohlo znemožnit přístup i skutečným lidem.
Další problém představuje typ paywallů, které mnoho vydavatelů používá. Takzvaný klientský overlay paywall načte celý text stránky, ale skryje ho za vyskakovací okno s výzvou k předplatnému. Člověk text nevidí, ale AI prohlížeč si ho může bez problémů přečíst.
OpenAI se vyhýbá žalobcům
Zajímavostí je, že Atlas od OpenAI zřejmě nenavštěvuje weby médií, která společnost právě žalují. Když výzkumníci vyzkoušeli zadat příkaz na shrnutí článku z webu PCMag, jehož mateřská firma žaluje OpenAI za porušení autorských práv, prohlížeč vytvořil shrnutí z tweetů o článku, odkazů v jiných médiích a podobných zpráv na webu.
U článků z New York Times, které OpenAI také žalují, zvolil Atlas jiný přístup. Místo rekonstrukce původního článku vytvořil shrnutí na základě zpráv ze čtyř jiných zdrojů - The Guardian, Washington Post, Reuters a Associated Press.
Propad návštěvnosti
Situace vydavatelů je už teď kritická. AI vyhledávače posílají na zpravodajské weby o 96 procent méně odkazů než běžné Google vyhledávání. Protože návštěvnost přímo ovlivňuje příjmy z reklamy, klesající provoz dále zatěžuje mediální společnosti, které už tak mají napjaté rozpočty.
Na vzestupu jsou takzvané zero-click vyhledávání, kdy uživatelé získají odpověď přímo na stránce s výsledky, aniž by klikli na jakýkoli odkaz. Podle nedávné studie ImaginePro tvořily v květnu 2025 asi 69 procent všech Google vyhledávání.
Žaloby nepomáhají
Několik mediálních společností včetně New York Times, PCMag a Mashable žaluje OpenAI za porušení autorských práv. Tvrdí, že firma použila jejich články k trénování velkých jazykových modelů bez jejich povolení.
Perplexity nedávno spustila program sdílení příjmů, který umožňuje uživatelům prohlížeče Comet přístup k placeným obsahům od vybraných zpravodajských organizací, včetně CNN, Fortune a Washington Post. Jde o pokus o hledání alespoň nějakého kompromisu v napjaté situaci.
Google s Přehledy od AI je další problém
Samostatnou kapitolou jsou Přehledy od AI (AI Overviews) od Googlu, která se zobrazují na vrcholu výsledků vyhledávání. Studie institutu Pew Research Center z letošního jara analyzovala data od 900 dospělých Američanů a zjistila, že 58 procent z nich během března provedlo alespoň jedno vyhledávání, které vyústilo v AI shrnutí.
Hlavní zjištění: uživatelé byli mnohem méně ochotní kliknout na odkazy ve výsledcích, když se na stránce objevil Přehled od AI. Na zdroje citované v těchto shrnutích neklikali téměř vůbec.
Co dál?
Tradiční obranné mechanismy jako paywally a blokování robotů už nestačí. Pokud budou AI prohlížeče budoucností konzumace zpráv, budou vydavatelé potřebovat větší kontrolu nad tím, jak a kdy je jejich obsah přístupný a používán.
Zatím není jasné, zda AI prohlížeče nahradí současné způsoby procházení webu. Jedno je ale jisté - mediální domy čelí existenční výzvě a hledání nového byznys modelu se stává otázkou přežití.
Zdroj: Columbia Journalism Review, Pew research, WSJ, Cyber news