Password Manager 2012 slouží k bezpečnému uchování všech vašich hesel a přístupových údajů. Pomocí jednoho hlavního klíče zabezpečíte vstup do tohoto trezoru, ve kterém můžete mít uloženy podrobnosti o platebních kartách, bankovních účtech a libovolné množství přístupových údajů do webových aplikací. Ovládá se nejjednodušeji pomocí plovoucího okna miniaplikace. Stačí pak vybrat účet z nabídky, kliknout na jednu ikonu s URL odkazem a přetáhnout dvě další do polí pro přihlašovací jméno a heslo. Vytvořit si můžete i portable verzi trezoru.
Na Chip DVD najdete plnou verzi programu Password Manager 2012 v ceně 400 Kč, sloužící k bezpečné úschovně přihlašovacích údajů. Nejnovější verze přináší plnou podporu Windows 8 a on-line synchronizaci se smartphony.
- Správce hesel
- Plná verze programu
- Info: www.steganos.com
- Jazyk: anglicky
- OS: Win XP/Vista/7/8 (32/64 bit)
- On-line registrace
Vytvoření hlavního hesla
Hlavní heslo může mít několik podob. Můžete si vytvořit klasický řetězec znaků, nebo vám budou přístup do databáze střežit obrázky, na které musíte kliknout ve správném pořadí (Selcet password using PicPass) a poslední možností je uložit si heslo na USB klíčenku (Store password on key device (e.g. USB stick, PocketPC)), kterou stačí pak zapojit do počítače. Obecně nejbezpečnější je klíčenka, nicméně, s ní se může něco stát, můžete ji ztratit, nebo se poškodí a k heslům už se nikdy nedostanete. Proto doporučujeme vytvořit klasické heslo řetězce znaků s využitím velkých a malých písmen, čísel a chcete-li být opravdu důkladní, přidejte i nějaký ten speciální znak jako hvězdička, podtržítko, lomítko atd. Pokud si heslo nechcete vymýšlet, ale nechat vygenerovat, tak klikněte na třetí ikonku v pořadí »Generate password…«. Dále si v nabídce zaškrtněte ještě třeba »Use special charaters« (používat speciální znaky) pro lepší bezpečnost a navolte požadovaný počet znaků, který chcete, aby heslo mělo. Potom stačí kliknout na »Next« a pohybovat chvíli myší nad ikonou výrobce, aby došlo k vygenerování náhodných znaků. Zopakujte zadání hesla do položky New password (repeat) a klikněte na »OK«.
Masterdata a bankovní
Nyní se konečně dostáváte do svého profilu. Najdete zde dvě speciálně upravené funkce. První z nich je tzv. Master data. Jde o informace a vaši osobě. Je zde postupně jméno, příjmení, ulice, číslo popisné poštovní směrovací číslo, město, e-mail, uživatelské jméno, předvolba telefonu a telefonní číslo a nakonec datum narození – den, měsíc a rok. Ke každému profilu je možné pomocí Masterdat přiřadit podrobné informace o identitě. Druhou přednastavenou položkou jsou bankovní služby. Můžete si zadat např. údaje o vašich kreditních kartách. Některé banky z důvodu bezpečnosti doporučují oddělit elektronickou platební kartu od té běžné. Právě k té elektronické si zde můžete zadat údaje. Klikněte na »Bank accounts and credit cards« pravým tlačítkem myši a zvolte »Add credit card«. První položka slouží k identifikaci karty pouze pro vás. Dál je zde jméno držitele karty, šestnáctimístné číslo karty, PIN, třímístný kód CSC/CVC a poslední dvě pole jsou určeny pro data uvedení do platnosti a ukončení platnosti. V našich končinách vám bude stačit jen datum ukončení platnosti. Zadejte jej ve formát MM/RR.
Po vyplnění informací je můžete snadno zadávat do internetových formulářů. V malinkém okénku aplikace, které se zobrazuje vždy nahoře, jsou tři ikony a jedno rozbalovací menu. Z rozbalovacího menu si vyberte položku např. KB a přetáhněte ikony do příslušných polí, nebo klidně přímo do dokumentu/e-mailu.
Ukládání hesel
Konečně se dostáváme k tomu, pro co budete tento program používat asi nejčastěji – přístupové údaje k jakýmkoliv webovým aplikacím. Pokud budete zadávat opravdu hodně položek, možná se vám budou hodit kategorie, do kterých je můžete roztřídit. Nejprve klikněte pravým tlačítkem myši na položku nejvýše ve struktuře s přívlastkem passwords (např. tom’s passwords) a z nabídky vyberte »Add new category«. Tímto způsobem si můžete vytvářet složky, do kterých budete potom ukládat hesla. Až budete mít vytvořené kategorie, klepněte pravým tlačítkem myši na tu, do které chcete vložit údaje a zvolte »Add Entry«. Vyplňte nějaký název, podle kterého poznáte, o co se jedná, pak už jenom přihlašovací jméno, heslo, odkaz odkud se dá přihlásit a pokud chcete, klidně zadejte i nějaké podrobnosti do posledního pole. V případě gmailu tedy zadáte postupně: Gmail, jméno, heslo, mail.google.com. Stejně tak můžete přidat další služby např. picasu, YouTube, Facebook, různá fóra, internetové obchody, internetové bankovnictví a jiné weby vyžadující přihlášení, které využíváte.
Praktické používání
Použití uložených hesel je nejjednodušší přes malé okýnko programu. Vyberete z rolovací nabídky stránku, kam chcete jít, klepnete na ikonu zeměkoule a přetáhnete první a druhou ikonu do pole login a heslo na internetových stránkách. Pokud se vám z nějakého důvodu toto okno skryje, otevřít ho znova můžete přes ikonu vedle hodin. Pokud na ni kliknete pravým tlačítkem myši, můžete vybrat volbu »Display Password Widget«.
Poznámka: Dejte si pozor na vypnutí programu bez předchozího uložení. Pokud shodíte program křížkem, může dojít k vymazání neuložených dat. Proto zvolte prvně »File | Save«.
Vytvoření portable verze
Vyberte »Settings« a klikněte na tlačítko »Portable Password Manager«. Vyberte umístění, kam se má program uložit – vhodné je vybrat např. USB klíčenku – a klikněte na »Create«. Nyní můžete používat vaše hesla přes USB klíčenku na libovolném počítači. Ale mějte na paměti, že nedochází k automatické synchronizaci – tu budete muset provádět ručně z menu nastavení.

Koupit časopis Chip
Chip je možné číst v tištěné nebo v digitální podobě na mobilech, tabletech a počítačích.