Přejít k hlavnímu obsahu

Studie vyvrací obavy z tichosti a vyšší hmotnosti: Elektromobily jsou pro chodce stejně nebezpečné

Pavel Trousil 15.12.2025
EV
Zdroj: Vygenerováno v Gemini, redakce

Nová britská studie přináší překvapivé zjištění: elektrická auta nejsou pro chodce nebezpečnější než klasické automobily se spalovacím motorem. To je dobrá zpráva, která vyvrací dlouhodobé obavy z toho, že tichý chod a větší hmotnost elektromobilů mohou představovat riziko pro lidi v ulicích.

Kapitoly článku

Problém s hlasitostí elektroaut: co studie zjistila?

Výzkum provedený univerzitou v Leedsu analyzoval data z téměř 72 tisíc nehod s chodci ve Velké Británii mezi lety 2019 a 2023. Výsledky jsou jasné: na miliardu najetých kilometrů připadá u elektrických vozů 57,8 nehody s chodci, zatímco u aut se spalovacím motorem je to 58,9. Rozdíl je statisticky zanedbatelný.

Ještě důležitější zjištění se týká závažnosti zranění. Elektrická auta jsou v průměru o 300 kilogramů těžší než srovnatelné spalovací vozy – to odpovídá zhruba hmotnosti pěti praček. Mnoho odborníků proto očekávalo, že srážka s elektromobilem povede k závažnějším zraněním. Studie však ukázala, že tomu tak není. Při nehodách s chodci nezpůsobují elektromobily vážnější zranění než klasická auta.

Mohlo by vás zajímat

Proč je to překvapivé?

Kolem bezpečnosti elektrických aut pro chodce panovaly dvě hlavní obavy. První se týkala tichého chodu – panovala obava, že chodci přijíždějící elektromobil neuslyší a zvýší se tak počet nehod. Druhá obava souvisela s vyšší hmotností baterií. Logicky by těžší vozidlo mělo způsobit závažnější zranění při nárazu na člověka.

Realita je však jiná. Profesor Zia Wadud, který studii vedl, to vysvětluje tím, že většina elektromobilů na silnicích je relativně nová a drahá. Díky tomu mají kvalitnější bezpečnostní systémy, které pomáhají předcházet nehodám nebo zmírňovat jejich následky. Jde například o automatické nouzové brzdění nebo systémy pro vyhýbání se kolizím.

Mohlo by vás zajímat

Zvukový varovný systém funguje

Od července 2019 musí být všechna nová elektrická a hybridní vozidla vybavena akustickým varovným systémem AVAS. Ten zajišťuje, že auto při nízké rychlosti vydává umělý zvuk, který chodce upozorní na jeho přítomnost. Data ze studie naznačují, že zavedení tohoto systému mohlo přispět ke snížení počtu nehod.

Hybridy jsou složitější příběh

Zajímavým objevem studie je, že hybridní vozidla mají vyšší míru nehod s chodci – 120 zranění na miliardu kilometrů. To může souviset s tím, že hybridy se často používají jako taxi a vozidla pro přepravu osob. Takové vozy najíždí mnohem více kilometrů než běžná auta a převážně jezdí v centrech měst, kde je větší hustota chodců.

Paradoxně však platí, že když už k nehodě s hybridním vozem dojde, zranění bývají průměrně méně závažná než u klasických aut.

Mohlo by vás zajímat

Podle studie jsou problémem SUV

Pokud se má někdo o bezpečnost chodců obávat, neměl by to být kvůli elektrickým autům, ale kvůli velkým SUV. Studie potvrdila, že srážka s těmito vozidly výrazně zvyšuje pravděpodobnost vážného nebo smrtelného zranění chodce. To platí pro SUV s jakýmkoli pohonem – ať už elektrická, nebo se spalovacím motorem.

Profesor Wadud k tomu říká: "Měli bychom se méně strachovat z možného nebezpečí elektrických aut a více z rostoucího počtu SUV na našich silnicích. Tato větší a těžší vozidla představují větší bezpečnostní riziko bez ohledu na typ pohonu, zabírají víc místa na silnici a během svého životního cyklu vyprodukují více emisí."

Zdroj: studie Nature, University of Leeds, Bioengineer


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme