Požár na transformovně ochromil město a taxi
Požár na rozvodně Pacific Gas and Electric na křižovatce 8th Street a Mission Street v SF způsobil výpadek proudu, který postupně zasáhl více než 130 tisíc domácností a firem – asi třetinu města. Bez proudu zůstaly celé čtvrti jako Richmond, Sunset nebo Haight Ashbury. Přišly o něj i kritické systémy včetně semaforů na desítkách křižovatek.
Starosta Daniel Lurie vyzval obyvatele, aby zůstali doma a nevyjížděli na silnice. Provoz byl obnoven poměrně brzy, ale některé oblasti však zůstaly bez proudu až do pondělního odpoledne.
Flotila bílých Jaguarů uvízla na křižovatkách
Waymo provozuje v San Franciscu flotilu přibližně 800 autonomních vozidel – výrazných bílých elektrických Jaguarů I-Pace nabitých senzory. V běžném provozu se tyto vozy orientují pomocí kombinace map, lidarů, kamer a dalších senzorů.
Podle dopravních pravidel se křižovatka bez funkčních světel chová jako křižovatka se stopkou pro všechny směry. Systém Waymo je na toto pravidlo naprogramovaný. Problém nastal ve chvíli, kdy najednou přestaly fungovat semafory na desítkách křižovatek současně. Vozidla Waymo reagovala extrémně opatrně a na některých místech se zastavila úplně.
Na sociálních sítích se objevila videa zachycující až šest bílých Jaguarů zaparkovaných uprostřed křižovatky s blikajícími výstražnými světly. Ostatní řidiči museli objíždět stojící robotaxi, což v hustém provozu vytvářelo další zácpy. V některých čtvrtích jako North Beach vznikla skutečná dopravní paralýza.
Bad day to be a Waymo (and even worse to be inside or stuck behind one). A widespread blackout left robotaxis stalled across the city, causing traffic chaos Saturday night. Read more: sfstandard.com/2025/12/20/w...
— The San Francisco Standard (@sfstandard.com) December 21, 2025 at 6:47 AM
[image or embed]
Waymo problém uznalo
Mluvčí společnosti Suzanne Philion uvedla, že firma úzce spolupracovala s městskými úřady a soustředila se na bezpečnost cestujících. V neděli odpoledne Waymo službu opět spustilo s tím, že většina jízd byla úspěšně dokončena a vozidla pak bezpečně zaparkovala v depech.
Společnost přiznala, že rozsah výpadku byl mimořádný a vedl k situacím, kdy vozidla zůstávala stát déle než obvykle. Waymo uvedlo, že ačkoli jsou jeho vozy naprogramovány tak, aby zvládly situaci s nefunkčními semafory, obrovský rozsah výpadku způsobil, že auta zůstávala na místě déle, než bylo nutné, aby si ověřila stav křižovatek.
Kritici upozorňují na rizika
Výzkumník Bryan Reimer z MIT pro média uvedl, že něco v návrhu této technologie evidentně chybělo. Výpadky elektřiny jsou přitom zcela předvídatelné události. Podle něj incident ukazuje, že města ještě nejsou připravena na masové nasazení vysoce automatizovaných vozidel.
Zajímavou reakci přidal i Elon Musk, který na sociální síti X poznamenal, že robotaxi jeho společnosti Tesla zůstala výpadkem v San Franciscu nedotčena. Tesla však na rozdíl od Waymo neprovozuje plně autonomní službu bez řidiče – její systém vyžaduje lidského dozoru za volantem.
Waymo má největší flotilu v USA
Waymo vlastněné společností Alphabet (mateřská firma Googlu) provozuje v současnosti flotilu přibližně 2500 vozidel v pěti amerických městech. V San Franciscu jich operuje kolem 800. Společnost nabízí přes 250 tisíc autonomních jízd týdně v městech jako Phoenix, Los Angeles, Austin a San Francisco.
Každé vozidlo Waymo – typicky Jaguar I-Pace – stojí odhadem kolem 3,5 milionu korun. Kromě základní ceny automobilu zahrnuje tato částka i drahé vybavení včetně lidarů, kamer a výpočetní techniky.
Společnost už dříve čelila kritice kvůli několika incidentům, včetně případu, kdy její vozidla nelegálně předjížděla zastavené školní autobusy. Kvůli tomuto problému musela Waymo v prosinci vydat odvolání softwaru.
Zdroj: Engadget, nbcbayarea, SF Chronicle, bsky, reddit