Přejít k hlavnímu obsahu

Pravděpodobná tajná dohoda: jak se čínské elektromobily dostávají levněji do Evropy

Josef Mika 14.08.2025
Nákladní přístav
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Zatímco mnoho přepravních společností se v současnosti trase přes Rudé moře vyhýbá, čínští přepravci automobilů ji naopak cíleně využívají. To dává především výrobcům elektromobilů rozhodující výhody na evropském trhu.

Kapitoly článku

Problematická krátká trasa

Od konce roku 2023 je plavba Rudým mořem a Suezským průplavem považována za vysoce rizikovou. Íránem podporované milice Hútíů útočí na obchodní lodě pomocí dronů, granátů a střelných zbraní. Mnoho mezinárodních přepravních společností se proto přímé trase vyhýbá a raději volí okliku kolem mysu Dobré naděje. To prodlužuje každou plavbu o 14 až 18 dní a vznikají tím milionové dodatečné náklady.

Čínští přepravci automobilů však přímou trasu využívají. A zjevně bez jakýchkoli problémů. Odborníci z oboru Peking podezřívají, že uzavřel tajnou dohodu s Hútíy nebo jejich největším podporovatelem, Íránem. Ten vyváží velké množství ropy na Dálný východ. Čína oficiálně takové dohody popírá, ale zdůrazňuje svůj závazek „uklidnit situaci v Rudém moři“.

Mohlo by vás zajímat

Úspora milionů dolarů během jednoho roku

Tato nebezpečná zkratka má jasnou ekonomickou výhodu. Firmy na této trase ušetří několik stovek amerických dolarů na každém přepraveném autě. S až 5 000 vozidly na loď se to promítá do milionových úspor na jednu plavbu. Pro automobilky jako BYD a SAIC Motor je to rozhodující výhoda, zejména proto, že EU uvalila sankční cla až do výše 35 procent na elektromobily z Číny.

Aby zmírnili dopad cel, někteří výrobci se zaměřují také na plug-in hybridy, které ze zákona nespadají do celní kategorie pro čistě elektrická vozidla. V kombinaci s nízkými náklady na dopravu si čínští dodavatelé mohou v Evropě udržet nížší ceny.

Čína staví plovoucí megagaráže

BYD
Zdroj: BYD
Nákladní loď přepravuje do Evropy různé modely, například BYD Dolphin Surf (vpravo žlutý) a Seal U (vlevo šedý).

V posledních měsících byly v čínských loděnicích postaveny obrovské lodě. Ty mají až dvanáct palub a mohou přepravit až 5 000 vozidel v hodnotě přesahující 100 milionů dolarů.

Lodě vlastní přímo automobilky nebo partneři z Jižní Koreje, Turecka a Abú Zabí. Jsou speciálně navrženy pro export do Evropy a záměrně plují Rudým mořem, a to navzdory nebezpečím a vysokým nákladům na pojištění.

Čínská ofenziva elektromobilů v Evropě

V dubnu 2025 měly čínské vozy v celé Evropě již téměř pětiprocentní podíl na trhu. To je dvojnásobek oproti předchozímu roku. Prognózy společnosti S&P Global předpovídají, že by se tento podíl mohl do roku 2034 zvýšit na deset procent.

Mohlo by vás zajímat

Za tímto úspěchem stojí kombinace několika faktorů. Čínští výrobci, v čele s gigantem BYD, který v roce 2024 prodal celkově téměř 1,8 milionu elektromobilů a dotáhl se na Teslu, masivně investovali do vlastního vývoje a výroby baterií. Díky tomu mohou nabízet moderní technologie za ceny, kterým evropská konkurence jen těžko stačí.

Klíčovou roli hraje také výrazná podpora čínské vlády a obrovský domácí trh, kde si firmy mohou vyladit technologie i výrobu ve velkém. Otevřenost evropského trhu, který dlouhodobě razí princip volného obchodu, jim pak umožňuje snadno expandovat a investovat do místních továren či výzkumu.

Pro evropské zákazníky to znamená větší výběr a často i nižší ceny. Zároveň ale roste závislost na politicky křehkém dodavatelském řetězci. Ještě v červenci 2025 Hútíové potopili dvě nákladní lodě, které neměly s Čínou nic společného. Dokud údajná tajná dohoda funguje, mají čínští výrobci další jasnou výhodu.

Zdroj: New York Times, ECCO

Čínské elektromobily válcují trh: podle studie však do roku 2030 „vymřou“


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme