Problematická krátká trasa
Od konce roku 2023 je plavba Rudým mořem a Suezským průplavem považována za vysoce rizikovou. Íránem podporované milice Hútíů útočí na obchodní lodě pomocí dronů, granátů a střelných zbraní. Mnoho mezinárodních přepravních společností se proto přímé trase vyhýbá a raději volí okliku kolem mysu Dobré naděje. To prodlužuje každou plavbu o 14 až 18 dní a vznikají tím milionové dodatečné náklady.
Čínští přepravci automobilů však přímou trasu využívají. A zjevně bez jakýchkoli problémů. Odborníci z oboru Peking podezřívají, že uzavřel tajnou dohodu s Hútíy nebo jejich největším podporovatelem, Íránem. Ten vyváží velké množství ropy na Dálný východ. Čína oficiálně takové dohody popírá, ale zdůrazňuje svůj závazek „uklidnit situaci v Rudém moři“.
Úspora milionů dolarů během jednoho roku
Tato nebezpečná zkratka má jasnou ekonomickou výhodu. Firmy na této trase ušetří několik stovek amerických dolarů na každém přepraveném autě. S až 5 000 vozidly na loď se to promítá do milionových úspor na jednu plavbu. Pro automobilky jako BYD a SAIC Motor je to rozhodující výhoda, zejména proto, že EU uvalila sankční cla až do výše 35 procent na elektromobily z Číny.
Aby zmírnili dopad cel, někteří výrobci se zaměřují také na plug-in hybridy, které ze zákona nespadají do celní kategorie pro čistě elektrická vozidla. V kombinaci s nízkými náklady na dopravu si čínští dodavatelé mohou v Evropě udržet nížší ceny.
Čína staví plovoucí megagaráže

V posledních měsících byly v čínských loděnicích postaveny obrovské lodě. Ty mají až dvanáct palub a mohou přepravit až 5 000 vozidel v hodnotě přesahující 100 milionů dolarů.
Lodě vlastní přímo automobilky nebo partneři z Jižní Koreje, Turecka a Abú Zabí. Jsou speciálně navrženy pro export do Evropy a záměrně plují Rudým mořem, a to navzdory nebezpečím a vysokým nákladům na pojištění.
Čínská ofenziva elektromobilů v Evropě
V dubnu 2025 měly čínské vozy v celé Evropě již téměř pětiprocentní podíl na trhu. To je dvojnásobek oproti předchozímu roku. Prognózy společnosti S&P Global předpovídají, že by se tento podíl mohl do roku 2034 zvýšit na deset procent.
Mohlo by vás zajímat
Plující inferno uprostřed Pacifiku: nákladní loď s 800 elektromobily hoří už několik dní

Za tímto úspěchem stojí kombinace několika faktorů. Čínští výrobci, v čele s gigantem BYD, který v roce 2024 prodal celkově téměř 1,8 milionu elektromobilů a dotáhl se na Teslu, masivně investovali do vlastního vývoje a výroby baterií. Díky tomu mohou nabízet moderní technologie za ceny, kterým evropská konkurence jen těžko stačí.
Klíčovou roli hraje také výrazná podpora čínské vlády a obrovský domácí trh, kde si firmy mohou vyladit technologie i výrobu ve velkém. Otevřenost evropského trhu, který dlouhodobě razí princip volného obchodu, jim pak umožňuje snadno expandovat a investovat do místních továren či výzkumu.
Pro evropské zákazníky to znamená větší výběr a často i nižší ceny. Zároveň ale roste závislost na politicky křehkém dodavatelském řetězci. Ještě v červenci 2025 Hútíové potopili dvě nákladní lodě, které neměly s Čínou nic společného. Dokud údajná tajná dohoda funguje, mají čínští výrobci další jasnou výhodu.
Zdroj: New York Times, ECCO