Přejít k hlavnímu obsahu

Už vás nebaví špinavý řetěz u kola? Tyto 3 revoluční pohony slibují ticho a čistotu bez údržby

Jiří Palyza 04.10.2025
Detail na pohon kola řemenem
Zdroj: ChatGPT (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Klasický řetěz už slouží cyklistům přes sto let. Je to prověřené a spolehlivé řešení, a to i přes některé své stinné stránky. Cyklistické firmy pracují na vývoji nových řešení, které by pro pohon (elektro)kol přinesly další kvalitu. V současnosti se nejvíce prosazují tři hlavní směry, jak nahradit klasický řetěz. Každý má své výhody, nevýhody a je v jiné fázi vývoje.

Kapitoly článku

Konec nadvlády řetězu? Kam směřuje vývoj cyklistických převodů

Klasický řetěz slouží cyklistům přes sto let. Je jednoduchý, účinný a prověřený časem. Přesto má i své stinné stránky, které zná každý, kdo se o své kolo alespoň trochu stará. Vyžaduje pravidelné čištění a mazání, je hlučný, náchylný na špínu, vodu i sůl a jeho životnost není nekonečná. Není divu, že inženýři po celém světě hledají tišší, čistší a trvanlivější řešení.

Mohlo by vás zajímat

Osvědčená klasika: Řemenový převod

Nejrozšířenější alternativou je zubový řemen vyrobený z odolných polymerových a karbonových vláken. Jeho největšími přednostmi jsou naprosto tichý chod, nulová potřeba mazání a minimální údržba. Skvěle odolává počasí i korozi, takže je ideální pro každodenní ježdění.

Má to však i svůj háček – řemen vyžaduje specificky konstruovaný, tužší rám a nelze ho kombinovat s běžnými přehazovačkami. Proto se nejčastěji páruje s převodovkami integrovanými v zadním náboji, což ho předurčuje pro městská, cestovní a gravel kola či elektrokola.

Mohlo by vás zajímat

Inovace v přímém přenosu: Řemen, který umí přehazovat

Nejnovější systémy se snaží odstranit hlavní nevýhodu řemenu – nutnost použití těžší nábojové převodovky. Prototypy jako Veer Shift Drive ukazují, jak by to mohlo fungovat. Umožňují řazení přímo na zadním převodníku, který mění svůj průměr. Takový systém je lehčí, účinnější a dovoluje plynulé řazení i pod zátěží, což je velká výhoda zejména pro elektrokola. Zatím je však tato technologie v plenkách a na její masové nasazení si budeme muset ještě počkat.

Řemenový pohon elektrokola
Zdroj: Veercycle.com
Veer má v oblasti inovativních řešení převodů pro elektrokola velké ambice. V tuto chvíli sice míří do segmentu městských modelů, nicméně do budoucna plánuje rozšíření i do dalších segmentů e-kol. Kromě toho nabízí i další systémy pohonu a jejich segmenty, kompatibilní s produkty značek Bosch, Bafang, Shimano a Enviolo.

Futuristické koncepty: Pohon lanky a hřídelí

Pro ty, kteří hledají něco opravdu neotřelého, existují ještě odvážnější koncepty. Systém String Drive nahrazuje řetěz speciálními odolnými lanky a nabízí až 19 převodů. Je tichý, lehký a obejde se bez mazání i seřizování. Zatím jde ale spíše o experimentální záležitost pro nadšence.

Ještě o krok dál je koncept CeramicSpeed Driven, který se zbavuje řetězu i řemene úplně. Síla se zde přenáší pomocí hřídele s planetovým mechanismem, podobně jako u automobilů. Tento systém slibuje extrémně vysokou účinnost a minimální opotřebení, protože zde nedochází ke tření kovových částí. I zde se však jedná o prototyp, jehož cesta do běžných obchodů bude ještě dlouhá.

Která technologie má navrch?

Technologie Hlavní výhody Hlavní nevýhody Fáze vývoje
Řemenový převod (s nábojem) Tichý, čistý, dlouhá životnost, bezúdržbový Vyšší cena, omezenější rozsah převodů Běžně dostupné
Řemenový převod (externí řazení) Nižší váha, vyšší účinnost, kompatibilita s e-koly Zatím jen prototyp, neověřená spolehlivost V počátcích vývoje
Pohon lanky (String Drive) Inovativní, velký rozsah převodů, žádné mazání Složitější servis, v podstatě experiment Exkluzivní, okrajové nasazení
Pohon hřídelí (CeramicSpeed) Maximální účinnost, minimální opotřebení Experimentální, velmi drahý Prototyp

Mohlo by vás zajímat

Čeká nás tedy cyklistika bez řetězu?

Zájem o čisté, tiché a téměř bezúdržbové pohony jednoznačně roste. Nejde jen o pohodlí pro běžné cyklisty, ale také o klíčovou vlastnost pro rychle se rozvíjející trh elektrokol a městské mobility.

V současnosti je nejspolehlivějším a nejdostupnějším řešením řemenový systém v kombinaci s nábojovou převodovkou. Rychlý vývoj v oblasti externího řazení pro řemeny a futuristických hřídelových pohonů ale ukazuje, že se brzy můžeme dočkat ještě efektivnějších a flexibilnějších řešení. Hlavními překážkami zatím zůstávají vyšší pořizovací náklady a omezená kompatibilita, ale s rostoucí popularitou se dá očekávat, že i tyto problémy postupně zmizí. Budoucnost cyklistiky bude zřejmě o poznání tišší a čistší.

Zdroj: MHW Bike Magazine, CyclingAbout, BikeRadar/YouTube, YouTube, New York Weekly, Business Insider

Elektrokolo: jak velkou baterii by mělo ideálně mít


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme